Skolelederfyringen

Tonny Nielsen Af Tonny Nielsen, kandidat og HB-medlem:
Til min store glæde er der tilsyneladende nyt håb for den fyrede skoleleder på Hvornum Skole, Peter Bo Christensens.

På det seneste byrådsmøde er det indstillet, at det øverste samarbejdsudvalg i kommunen, hovedudvalget, nu skal se på sagen om ledere, der rammes af handicap, og som derfor ikke kan arbejde på fuld tid. Jeg håber og tror, at det så betyder, at man er indstillet på at ændre det rigide princip om kun at have ledere på fuld tid.

I forvejen er skolelederjobbet på Hvornum Skole kun en 75% lederstilling!

Princippet strider i dén grad imod indholdet af kommunens egen handicappolitik, som skolebestyrelsesformanden ved Hvornum Skole, Niels Haulrik Kristiansen, så rigtigt påpeger i et indlæg 17. februar. Han påpeger ligeledes, at kommunen vil markere sig som handicapvenlig kommune, som anser mennesker med handicap som en resurse. Evner og kompetencer skal anvendes og udvikles optimalt.

Kommunen anvender begreber som rummeligt arbejdsmarked og plads til forskellighed. Skal dette ikke bare være floskler og tomme ord, må Peter Bo Christensens fyring trækkes tilbage, og princippet i kommunen ændres. Det ser det jo heldigvis nu også ud til at ske.

Jeg er glad for, at vi i MariagerFjord Kommune har et byråd, der lytter til kritik, og jeg er da også overbevist om, at politikerne i byrådet kan se det uhensigtsmæssige i princippet, får det ændret, genansætter Peter Bo Christensen og giver ham en undskyldning for den yderst beklagelig fejl. Jeg har indtryk af, at byrådspolitikerne er så store mennesker, at de kan erkende en fejl, lære af den og ændre praksis, så vi ikke får tilsvarende sager i fremtiden.

Urimelig fyring af skoleleder

Se artikel på amtsavisen.dk