Centerpartiet nu også med firkløver

Pressemeddelelse:
Centerpartiet, der blev stiftet i januar i år, synliggør nu sin samhørighed med de øvrige centerpartier i Norden og Østersø-området. Det sker ved at gøre firkløveren til partiets logo. I forskellige udformninger er firkløveren som logo et fælles kendetegn blandt centerpartierne i bl.a. Norge, Sverige, Finland og Polen. Faktisk har de nordiske centerpartier lånt firkløver-logoet af det polske centerparti, PSL, der indførte det for omkring 100 år siden.

- Vi er et miljøbevidst, økologisk bevidst parti. Derfor er kløveren et rigtigt godt mærke for vores politik. Kløveren trives jo netop dér, hvor der er et godt, naturligt miljø, konstaterer en af initiativtagerne til Centerpartiet Per Schultz-Knudsen.

- Samtidig vægter vi en styrkelse af omsorgen i samfundet højt, og firkløveren har jo i mange år med sine hjerteformede blade netop været et symbol på omsorg. Endelig kan firkløverens blade repræsentere selvbestemmelse, livskvalitet, foretagsomhed og alles lige muligheder - de fire begreber, som vores Idéprogram bygger på og ud fra hvilke vi former vores konkrete realpolitik.

Per Schultz-Knudsen understreger også, at Centerpartiets etableringsgruppe med valgt af firkløveren som logo ønsker at sende et klart signal om, hvilke udenlandske partier Centerpartiet føler et særligt slægtskab med.

- Forårets arbejde med udformning af CP's politiske programmer har tydeliggjort, at det er i gruppen af social-liberale og kristendemokratisk inspirerede partier, som Senterpartiet i Norge, Centerpartiet i Sverige, det finske centerparti og det polske PSL, at vi føler os hjemme. Mange af vore politiske ideer ligger i tråd med de partiers, og de fire nævnte partier - og en række lignende centerpartier i Østersø-landene - bruger alle netop en firkløver som deres logo.

- Firkløverens symbolik og slægtskabet med de andre centerpartier gjorde det nærliggende at skifte vort midlertidige logo ud med firkløveren. Samtidig skulle en firkløver jo bringe held, og det kan man som nyt parti i Danmark have god brug for med de krav, som etablerede partier har valgt at stille nye partier overfor, fastslår Per Schultz-Knudsen.

Centerpartiet holder sit første ordinære landsmøde lørdag d. 20. juni i Ørum-Daugård Multicenter ved Hedensted.

Centerpartiet
Granvænget 11